4. Techniek :  Eriba/Hymer Forums
Alles over techniek 
Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoekenLog in
aardlekschakelaar
Gepost door: Henk (---.direct-adsl.nl)
Datum: 20 februari 2008 16:00

Mannen,
Ik heb 'n aardlekschakelaar gemonteerd, fluitje van 'n cent, gecontroleerd door op het knopje te drukken, en ja hoor, het werd donker. Zoals verwacht.
Langer geleden met de grasmaaier de kabel doorgesneden (wie niet?) en de beide stukken voorzien van geaarde stekkers. Ja ja, het snoer heeft 2 draden, dat schijnt genoeg te zijn voor dubbel ge´soleerde apparaten. Maar dat snoer is wel meegeweest op vakantie om in geval van lengtetekort te gebruiken.
Ik vermoed, dat de bij de caravan horende kabel 3-aderig is. Het lijkt mij absoluut noodzakelijk omdat anders de aardlekschakelaar de ongewenste stroom niet naar de aarde-aansluiting op de paal kan sturen (de z.g. aarde van stalen pootjes op de grond stelt niets voor en heeft in geval van een elektrisch probleem geen enkel effect). Dat betekent, dat ik 'n 3-aderig verlengsnoer moet aanschaffen.
Is dat juist gedacht?
Groetjes,
Henk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2008 16:14 door Henk.

Re: aardlekschakelaar
Gepost door: jlg (---.direct-adsl.nl)
Datum: 20 februari 2008 17:25

Beste Henk,

Het lijkt mij altijd gevaarlijk om een randgeaarde steker aan een 2 aderige kabel te monteren. Jij weet het wel maar het geeft een andere of volgende gebruiker een onterecht gevoel van veiligheid. Mits goed aangesloten op de 3-polige steker zal de aardlekschakelaar wel werken als bijv. je koffiezetapparaat slecht geisoleerd is, de stroom die dan via bijv. de buitenwand van het apparaat weglekt komt niet terug door de aardelekschakelaar en door dat verschil schakelt deze uit. Waar volgens mij een aardlekschakelaar op een drie aderig snoer niet op beveiligt, is als op de voedingspaal of in de steker aansluiting t.g.v. een bedradingsfout de spannig direct op de aarde staat.
Ik ben geen electro technicus dus als iemand hier op schiet, graag, dan leer ik ook wat.

PS.
Ik heb zelf een 3 aderig, 30 mtr lang neopreen snoer zonder aardlekschakelaar.
Als ik het snoer aansluit, nadat de poten zijn uitgedraaid, moet mijn vrouw bij de caravan vandaan en voel ik alvorens ik het sein veilig geef snel met mijn rechterhand even aan de caravanwand.

Misschen kunnen anderen nog wat aanvullen, cq corrigeren,
Vr. gr. jlg

Datum: 20 februari 2008 19:04

Dag jlg,
Goed idee, ik ga de geaarde stekkers vervangen door passende, niet-geaarde. Voor de veiligheid, daar gaat het immers om. Ook die van een ander.
Bedankt,
Henk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2008 21:10 door Henk.

Gepost door: henkjan (---.adsl.xs4all.nl)
Datum: 03 maart 2008 18:28

Henk, volgens mij klopt hier iets niet. Een caravan moet altijd geaard zijn, er zit immers veel metaal/aluminium aan. Het lijkt mij niet dat een caravan dubbel geisoleerd is. Als je een 2 aderige kabel gebruikt, en er maaktt bijv. een draad contact met de buitenwand/chassis, door welke oorzaak dan ook, dan heb je een probleem.
De aardlek zal de boel niet afschakelen. Als je dan in nat gras, en het liefst op blote voeten, de deur wilt openen, krijg je een optater. Direct daarna zal de aardlek de boel wel afschakelen, en kun je weer wat bijkomen.
Ik zou dus zeer zeker maar 3 aderige kabel gebruiken.

Datum: 03 maart 2008 21:12

Tuurlijk henkjan,
wil ik 'n 3-aderige kabel gebruiken. Die 2 gerepareerde stukken hebben inmiddels (contra-)stekkers zonder aarde en worden thuis gebruikt. Of ik ooit 'n kabel zonder aarde daadwerkelijk voor de caravan gebruikt heb weet ik niet. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest de originele caravankabel te bekijken, maar het lijkt mij zo logisch als wat, dat ie geaard is.
Bedankt voor je meedenken,
Groetjes,
Henk

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.